Marlen (1968) is auteur en manager bedrijfsvoering. Ze studeerde commerciele economie aan de Haagse Hogeschool. In het dagelijks leven combineert zij haar baan op het hoofdkantoor van een kinderopvangorganisatie met het schrijven van boeken en verhalen. Daarnaast geeft zij op verzoek workshops creatief schrijven en organiseert zij twee keer per jaar een schrijfweek in Italie (zie onder Schrijfvakantie op deze site). Marlen is mede-oprichter van het schrijverscollectief Moordwijven. Een collectief van thrillerauteurs, die een herkenbaar gezicht willen vormen naar lezers, boekhandel en pers door het organiseren van gezamenlijke activiteiten en pr.

Tot 2011 schreef Marlen voornamelijk zakelijke teksten. Eind 2011 begon zij met het schrijven van haar eerste thriller. Om te toetsen of haar werk potentie had deed ze daarnaast mee aan schrijfwedstrijden, waarmee ze in totaal zo'n vijftien publicaties in verhalenbundels won. Haar eerste thriller, waarvan ze het onderwerp uiteindelijk niet onderscheidend genoeg vond, staat nog altijd op de harde schijf van haar laptop.

Na dit 'oefenmateriaal' werd het tijd voor het echte werk. Het doel was een boek te schrijven voor een grote doelgroep. Met het bekijken van een uit de hand gelopen auditie van een Britse uitzending van X-Factor was het idee geboren voor haar volgende thriller: in Stem!  volgen we de obsessieve zoektocht van een jonge vrouw, een 'nobody', naar erkenning en waardering. Deelname aan de populaire talentenjacht Stem!  lijkt het antwoord op alle mislukkingen in het leven van de hoofdpersoon. Waarbij het doel de middelen heiligt en elke denkbare grens wordt overschreden. 

Stem! verscheen in april 2015 en werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2016, de prijs voor de beste spannende debuutroman van Nederland. Eind 2016 verscheen Marlens tweede thriller, Meesterdeal. Een thriller over een gezin waarin de spanningen oplopen als hoofdpersoon Bo ontdekt dat haar zestienjarige dochter een verhouding heeft met haar docent (42). 

Marlen: 'schrijven is het in de vertraging lezen van je eigen boek, waarvan je het eind globaal kent, maar waarbij de weg ernaartoe je met regelmaat verrast.'